Opera für alle

November 2015


Opera det är väl svårt? Ska jag gå på opera, då måste jag väl vara finklädd? Är opera verkligen något som angår dagens publik? I föreställning Opera für Alle vill Karolina Blixt slå hål på våra fördomar och skapar en operaföreställning där alla är lika välkomna.

I Opera für Alle framför operasångerskan Karolina Blixt en rad välkända musikstycken. Sånger ur verk som Carmen, Don Giovanni, Trollflöjten och Barberaren i Sevilla får ny livskraft när Karolina möter sin publik.

Med en fantastisk röst och dramatisk talang tar hon oss med in i en annorlunda operavärld. Det här är verkligen opera för alla, såväl för den vana operabesökaren som den som går för första gången! På scen ser vi Karolina Blixt, pianisten Samuel Skönberg och en flygel. Scenografin är enkel men med hjälp av mycket kostym, humor och drama blir föreställningen storslagen.

Karolina Blixt är utbildad på Operahögskolan i Stockholm (2007) och har sjungit på de stora opera- och konsertscenerna runt om i Sverige och Europa. Men hon drivs också av att göra klassisk konstmusik tillgänglig för fler än de redan invigda. Hon vill hitta komplement till institutionsscenerna, konsertsalarna och operahusen.
2013 satte hon därför upp föreställningen Opera für Alle på Klara soppteater i Stockholm där den har spelat för fulla salonger.

Hon har även spelat den på Helsingborgs Stadsteater och Ulriksdals Slottsteater och nu får hela Sverige möjlighet att se föreställningen när den åker ut på turné med Riksteatern.

Pressröster om Karolina Blixt:
”…hon visar sig inta scenen med samma imponerande pondus och elegans som tidigare, i helt väsensskilda roller”
SVD

”Blixt är inte bara operautbildad sångerska, hon har också dramatisk talang och fantastisk scennärvaro…”
UPPSALA NYA TIDNING

Karolina Blixt fick sitt stora genombrott 2007 med huvudrollen Xerxes då Karolina gjorde sin debut på Drottningholmsteaterns scen som nyutexaminerad från Operahögskolan i Stockholm. Sedan dess har hon sjungit roller som Orfeo (Gluck), Pauline (Spader Dam), Ottone (Poppeas Kröning), Prins Orlofsky (Die Fledermaus), Fenena (Nabucco), Xerxes (Händel), Cornelia (Cesar), Johannes Döparen (Salome, Stradella), Maddalena (Rigoletto)

Karolina Blixt:
— Bakgrunden till idén om den här föreställningen är en intensiv önskan om att ge tillgång till klassisk konstmusik på ett nytt sätt. Som ett komplement till institutionsscenerna, konsertsalarna och operahusen.
Jag har gjort upptäckten att det finns behov av att få sig denna musik och denna konstform till livs i fler former än de vi idag refererar till som de mer traditionella.

— Opera- och romansmusik för en kanske blomstrande tillvaro, men ofta för de redan invigda. Många kommer aldrig denna konstform till del. Jag upplever även att en hel del av de forum som idag finns för utövande, liksom sättet för utövande och presentation stundtals är enahanda. Tillvaron för denna musikdramatiska konstart finner jag idag vara ganska tynande. Jag vill ändra på det. Jag vill föra ut musiken och dess konstform till fler än de redan invigda. Och jag vill ge de redan invigda nya sätt att uppleva konstformen. Konst och musik är levande organismer. Och dess liv uppstår genom alla oss utövare och tolkare, som genom århundraden sökt förvalta och blåsa liv i verk som i sig har en inneboende livskraft. Men den livskraften uppstår först då verket får skölja genom en utövare.

— Våren 2013 blev jag av ledningen för retrobiografen TELLUS i Midsommarkransen tillfrågad om jag kunde göra ett opera- och romans program på deras scen. Jag tackade med glädje ja, eftersom jag då fick en möjlighet att pröva några av mina idéer, hittills endast befintliga i mitt huvud och på skrivbordsstadium. Resultatet blev föreställningen Opera! en soaré av sällan skådat slag som gavs i Maj 2013 och som till min stora glädje blev en succé! Både vana och ovana operabesökare, vana och ovana vid att lyssna till klassisk musik, uttryckte en önskan om mer i detta slag. Att få tillgång till konstarten i just denna form, i ett annat sammanhang, ett annat forum. Det haglade kommentarer så som ”jag visste inte att opera och romansmusik kunde vara så här” eller ”jag har aldrig trott att klassisk musik var något för mig, men jag så här älskar jag det! Nu skall jag lyssna på mer. TACK!”

— När sedan Stadsteatern på sommaren hörde av sig med samma fråga, men nu för Klara Soppteaters del, föddes Opera für Alle! Föreställningen hade premiär i september 2013 och spelades för fulla salonger. Helsingborgs Stadsteater bjöd in till sitt sopprogram, och Ulriksdals Slottsteater gav den som skolföreställning under våren 2014. En officiell fullsatt föreställings gavs även i juni. Riksteatern har nu visat intresse för Sverigeturné.

— Opera für Alle! är i sin nuvarande form ca 1 timme lång. På scenen är jag själv, en pianist och en flygel. Enkel scenografi, mycket kostym, mycket drama, mycket passion, mycket humor. Musiken innefattar en resa genom några av operarepertoarens, operettens och romansens örhängen, med både traditionella mezzo-arior blandat med arior för tenor och baryton. Även en duett! Texter för en berättelse framåt.

Det senaste tillskottet – föreställningen ”Opera für Alle!” hade premiär hösten 2013 på Stockholms Stadsteater/Klara Soppteater, där den hade ett antal mycket framgångsrika föreställningar. Föreställningen gavs även på Helsingborgs Stadsteater, liksom på Ulriksdals Slottsteater, för fulla salonger. Nu kommer hon till Mullsjö med denna föreställning där vi får höra många operaörhängen.

Tillbaka